PAKKESORTEREANLÆG I ÅRHUS.
===========================
af
Ingeniør Hans Gartner, Telegraflaboratoriet.
P&T indvier d. 19. marts 1973 en ny avis- og pakkepost-bygning i Århus. Denne
bygning rummer bl.a. et automatiseret pakke behandlingsanlæg. Anlægget består
af to pakkesorteremaskiner, en transportør til fordeling af paksække til
jernbanevogne samt et stort antal transportbånd. der skal føre pakkerne rundt i
huset. De to pakkesorteremaskiner er lamelbanemaskiner af fabrikat Crisplant.
Den ene maskine skal anvendes til afgangs - og transitsortering, og den anden
skal anvendes til sortering af ankommende pakker til Århus.
Afgangssortering.
Pakkerne ankommer til bygningen med biler og læsses ned på nogle transportbånd
gennem lemme i tilkørsels-rampen. (Skitsen nr. l.) Transportbåndene fører
pakkerne til sorteremaskinen, hvis denne kan modtage dem, ellers opmagasineres
pakkerne på transportbåndene. (Se skitsen nr.2) Fra transportbåndene fordeles
pakkerne til nogle magasiner foran de fire kodepladser, hvorfra kodeoperatøren
kan tage dem. (Se skitsen nr.3) Kodeoperatøren har foran sig et 1O-cifret
tastatur, der ligner det, der sidder på en regnemaskine. Pakkerne kaldes frem
til kodepladsen af kodeoperatøren, der indtaster det postnummer, der står på
pakken. Dette postnummer overføres elektronisk til en såkaldt minidatamat, der
fortæller sorteremaskinen, hvor pakken skal hen. Selve sortere-maskinen består
af en lang lamelbane, der kører som et transportbånd. (Skitsen nr. 4.)
Lamellerne, der er 20 cm brede, kører normalt vandret, men kan vippes, således
at det, der ligger på dem, falder ned til siden. Pakkerne føres fra kodepladsen
ud på lamelbanen, samtidigt med at der måles, hvor lang den er, således at man
kan vippe alle de lameller, den ligger på, når den er transporteret ud til sit
bestemmelsessted. Pakken vippes af lamelbanen og direkte ned i en sæk (skitsen
nr. 5.). Nogle pakker er for store til at kunne gå ned i en sæk, de vippes
derfor ned i nogle trillevogne. Alle pakkerne til København og omegn vippes dog
ned på et transportbånd, der fører dem direkte ud i jernbanevognene.
Der findes ca. 700 postnumre, men der er kun 175 udgange fra sorteremaskinen,
det er derfor nødvendigt
at nogle postnumre lægges sammen, således at det kun er nogle posthuse der får
deres egen sæk. Fordelingen af posthusene i sækkene er afpasset efter
pakkepostens sammensætning på de forskellige tider af døgnet. De sammenhænge,
der er mellem et indtastet postnummer og den sæk pakken skal vippes ned i,
kaldes et sortere-program. Der er opstillet tre sådanne sortereprogrammer.
Sortereprogrammerne er indlæst i datamaten og kan udvælges ved tryk på nogle
knapper i den centrale styrepult, hvorfra hele anlægget styres.
Når en sæk er fuld lukkes den og lægges på et transportbånd under
sorteremasklnen. Dette transportbånd fører sækkene hen til en transportør, der
fører dem ud til jernbanevognene. Transportøren består af en lang kæde, hvorpå
der er anbragt nogle kroge, som sækkene kan hænge i (skitsen nr. 7.). Når
sækkene når hen til transportøren, hænges de op på krogene, og operatøren
indtaster numrene på de jernbanevogne, som sækkene skal til (skitsen nr. 6.).
Tastaturet ved denne arbejdsplads ligner det ved sorteremaskinen. Styringen af
sækkketransportøren foregår ligeledes ved hjælp af en minidatamat. Når sækken
når frem til den jernbanevogn, som den er bestemt til, sørger datamaten for at
den bliver kastet af krogen, hvorfra den falder ned på en slidske, der leder den
ind i jernbanevognen. Pakkerne er nu klar til at blive transporteret til deres
bestemmelsessted.
Ankomstsortering.
Ved ankomstsorteringen ankommer pakkerne til bygningen med tog. Pakkerne kastes
fra togvognene ned i nogle lemme i perronen. Under lemmene og videre frem er der
nogle transportbånd, som virker efter samme princip som de tilsvarende bånd i
afgangssorteringen, blot fører de pakkerne op til den anden sorteremaskine, som
er anbragt i etagen ovenover. Selve sorteremaskinen er af samme type, men
styringen er en del anderledes, idet pakkerne skal fordeles på
omdelingsdistrikter. Alle pakkerne er forsynede med postnumrene for Århus, disse
kan derfor ikke anvendes til sorteringen. Kodeoperatøren skal kunne placere alle
gadenavnene i omdelingsdistrikter og så indtaste distriktsnummeret, der så er
bestemmende for, hvor pakken vippes af. Sorteremaskinen er ikke forsynet med
sække, men vipper pakkerne ned i nogle magasiner, 47 i alt svarende til
omdelingsdistrikterne. Når magasinerne er fulde sorteres pakkerne ud i reoler i
omdelingsorden. Reolerne trilles hen til omdelingsbilerne og pakkerne er klar
til at blive bragt ud i Århus.
Afgangssorterings skitse
1. Aflæsseplads
2. Magasinbånd
3. Kodeplads ved sorteremaskine
4. Lamelbånd
5. Sækkestativ
6. Kodeplads ved sækketransportør
7. Sækketransportør