Konference om automatisering af postens
behandling.
I dagene fra den 12. til den 16.
maj 1997 har Post Danmark været vært for den "12th In-ternational Conference on
Postal Automation". 21 lande var repræsenterede på konfe-rencen med 95
deltagere.
Historie.
Den første konference blev holdt i USA i 1972, da USPS inviterede et antal
foregangslande indenfor mekaniseret produktionsudvikling til et møde i
Washington for at diskutere udviklingen i mekanisering og automatisering af
postens behandling. 13 lande var repræsenteret på mødet med 44 deltagere.
Mødets formål var at udveksle synspunkter og erfaringer om mekaniserede
systemer og arbejdsgange i postens behandling med mennesker, som virkelig havde
arbejdet dette. Mødet i Washington var så udbytterigt, at det blev besluttet,
at afholde lignende møder med jævne mellemrum. Herefter blev møderne holdt hver
2. eller 3. forskellige steder i verden. I 1997 var turen så kommet til Danmark,
som skulle være vært for den 12. konference.
Indholdet af konferencerne er løbende skiftet i overensstemmelse med den
udvikling og de aktiviteter, der til enhver tid var højaktuelle. Til at begynde
med var det hovedsageligt sortereanlæg for breve og pakker, der blev udvekslet
informationer om. Men også intern og ekstern transport samt containere og anden
transportemballage blev drøftet. Senere fulgte andre emner som elektronisk post,
automatisering af posthusaktiviteter, forholdet mellem menneske og maskiner m.v.
og nu senest også informationssystemer til understøttelse af flow og
produktion. Konferencerne har udviklet sig fra at være meget teknologisk
orienteret til at omfatte den totale proces i forbindelse med postbehandlingen.
Planlægningen af konferencen i
Danmark.
Ved starten af planlægningen af konferencen i Danmark var der et ønske om at
gennemføre nogle gennemgribende ændringer i konferencens form og struktur.
Danmark inviterede derfor et antal lande, England, USA, Tyskland og Norge til et
planlægningsmøde i København. På dette møde drøftedes målsætningen for
konferencen og planlægningsgruppen blev udvidet med Japan, Canada og Schweiz.
Betegnelsen for konferencen blev ændret fra mekaniseringskonference til
automatiseringskonference. Målsætningen med konferencen er:
- at udveksle udvikling og erfaring indenfor mekanisering og automatisering af
den postale produktion
- at kortlægge kundernes integration i produktionsprocessen
- at diskutere personalets rolle i den automatiserede produktionsproces herunder
nye metoder, fleksibilitet,
motivation, arbejdsmiljø og uddannelse
- at identificere og diskutere metoder til optimering s muligheder ved
indførelse af teknologi i de postale systemer
at udveksle information om planer for fremtidig udvikling
- at drøfte fælles udnyttelse af udvikling, påpege behovet for standardisering
og koordinering krav til
leverandørerne af postbehandlingsudstyr
- at drøfte automatiseringens relation til det ydre miljø
- at udvikle uformelle personlige netværk til videreførelse af udvekslingen af
information og ideer
Konferencen skulle grundlæggende være baseret på den totale produktion fra en
forsendelse blev plan-lagt produceret hos en kunde til forsendelsen blev
afleveret til modtageren. Formen for gennemførelsen blev ændret fra
hovedsageligt at være baseret på indlæg i plenum til at omfatte indlæg i plenum
umiddelbart efterfulgt af et antal workshop vedrørende det aktuelle emne.
Hovedtemaerne for konferencen blev efter en vurdering af de mest aktuelle emner
valgt til at omfatte brevbehandling, store breve, pakke og klods behandling,
flow og logistik samt management systemer. Derudover blev specialemnerne miljø,
standardisering, retningslinier for udveksling af information, forholdet
til1everandører og indkøbsforhold samt teknologiudviklingens indflydelse på den
fremtidige postale forretning.
Hovedtemaerne
De enkelte emner under konferencen er dokumenterede gennem arbejdspapirer, som
kan rekvireres hos undertegnede. Hovedkonklusionerne fra workshopperne blev
præsenteret i plenum.
Automatisering af brevbehandlingen.
I den første session blev den generelle status på automatiseringen af
brevbehandlingen gennemgået efterfulgt af et indlæg vedrørende videokodning.
Denne session blev fulgt op af tre workshops omhandlende menneskelige forhold i
forbindelse med automatiseringen, forholdet til kunderne i forbindelse med
automatiseringen samt forhold i forbindelse med en integration af det udstyr,
der benyttes i de enkelte faser af behandlingen.
I anden session blev sortering af breve i omdelingsorden behandlet efterfulgt af
en gennemgang af de nyeste forhold vedrørende den automatiske adresselæsning.
Workshopperne til denne session omfattede en gennemgang af udstyr til sortering
i omdelingsorden, udnyttelse af adressegenkendelsen til en automatisk
omadressering inde i processen samt en gennemgang af mulighederne for at
administrere sortereprogrammerne.
Det var især sortering af breve i omdelingsorden, der havde den store interesse,
idet mange lande er meget interesserede i denne løsning. Nogle har fået lidt
erfaring og specielt har USA arbejdet med forholdene. For at kunne foretage
sorteringen, er det nødvendigt at have en database, som indeholder data om hver
enkelt modtager. USA har f.eks. 125 millioner datarecords i deres "Delivery
Point File". Det er ligeledes nødvendigt at kunne læse mange flere oplysninger i
den automatiserede adresse læsning, for ikke at få alt for store mængder af
data, som skal tastes ind ved videokodning. Når maskinerne sorterer i
omdelingsorden vil der automatisk ske en ændring af arbejdet i forbindelse med
omdelingen med mere tid til omdeling og mindre tid i forberedelsen af
omdelingen, det er derfor nødvendigt at være opmærksom på belastningen af den
enkelte omdeler.
Behandling af store breve. pakker Og klodser.
I denne session blev status på automatiseringen på områderne gennemgået
efterfulgt af et case studie om et specialpakkeprodukt i Australien. Sessionen
blev efterfulgt af tre workshop omhandlende teknologi til behandling af store
breve, teknologi til behandling af pakker og klodser samt strategiske
overvejelser vedrørende kundeintegration i forbindelse med godsbefordring.
Den største interesse var koncentreret om behandlingen af store breve. Mange
lande har indenfor de sidste år investeret storbrevsorteremaskiner, som er
udstyret med OCR-læsere. Der er ikke den store tilfredshed med funktionen af
disse maskiner og maskinerne kræver meget areal, men det er et område, hvor der
er mange aktiviteter i gang både i leverandørernes udvikling og med planer om at
anskaffe disse maskiner. Udviklingen indenfor pakkesorteringen vedrører for det
meste forbedringer af de kendte funktioner. Danmark har dog besluttet at forsøge
sig med EDI overførsel af adresseinformationer fra kunderne i tilknytning til
pakkens stregkode samt OCR-læsning og videokodning af pakker, som kan blive en
afgørende fornyelse af pakkebehandlingen. Der er heller ikke den store udvikling
i udstyr til sortering af klodser.
Flow og Logistik
Sessionen fokuserede meget på den interne transport, hjælpeudstyr til omlæsning
og udstyr til kontrol af logistikken. Efter en gennemgang af status gennemgik
Sverige anvendelsen af omlæsningsrobotter i deres ny brevsystem, og Danmark
gennemgik et logistikmålesystem baseret på radiobrikker. Workshopperne til denne
session behandlede forhold vedrørende robotter, teknologi til kontrol af
logistikken og anvendelsen af beholdere til transport af forsendelserne -
containere, bakker og sække m.v.
Den store fokus på arbejdsmiljøet har sat gang i mange aktiviteter til
automatisk håndtering af transportemballage. Det gælder såvel i forbindelse med
håndtering ved afgang og ankomst til centerbehandlin-en som i forbindelse med
ind- og udgang fra behandlingsudstyret. I forbindelse med kontrol af logistikken
bliver der arbejdet meget med trak og trace af transportmateriel. Det er
specielt stregkodeteknologien, der er i fokus, men også integrationen af
systemerne i forhold til de overordnede produktionsstyringssystemer og
ledelsesinformationssystemer er meget aktuel.
Managementsvstemer.
I den første session blev den generelle status på managementsystemer gennemgået.
Den generelle status blev efterfulgt af et indlæg vedrørende netværk og
stregkode problematikken samt et indlæg om sammenhængen mellem databaser og
automatiseringen. De tre workshop s, der var knyttet til denne session,
omhandlende databaser, netværk og tag management.
I anden session blev informationssystemer i forbindelse med automatiseringen
behandlet efterfulgt af en gennemgang af konfigurations management samt
vedligholdelsessystemer og organisering af vedligeholdelsen. Workshopperne til
denne session var nøje tilknyttet hovedemnerne i den indledende plenarsession.
Det vil sige informationssystemer i automatiseringen, styring af
systemkonfigurationen og vedligeholdelsessystemer .
Især databaser og vedligeholdelsessystemer havde den store interesse. Indholdet
i databaserne, sammenhængen med stregkoderne på brevene samt
opdateringsfrekvensen blev indgående drøftet. Vedrørende stregkoderne blev det
kendte spørgsmål om ID-koder kontra destinationskoder drøftet.
Informationssystemerne skal være mere end registreringer og flowinformationer,
de skal også være et værktøj for ledelse og beslutning. Mange deltagere erkendte
behovet for at få bedre styr på, hvilke versioner af programmel og udstyr, der
benyttes på de enkelte centre. Især blev refereret behovet for kontrol af
versionerne på udstyr når de kommer fra leverandører og kontrol af at
fejlretninger og optime-ringer sikres gennemført på alt udstyr med samme
funktioner.
Specialemner
Miliøforhold
De overordnede miljøhensyn blev
gennemgået. Mange lande koncentrerer sig mere og mere for post-produktionens
indflydelse på miljøet. Post Danmark har vedtaget en overordnet miljøpolitik. De
mange forhold til miljøhensyn blev gennemgået. Det er væsentligt at skabe
forståelse for at organisationen skal være opmærksom på miljøbelastningen. Dette
gælder såvel ledelse og planlægning som den daglige udførelse af arbejdsrutiner.
I forbindelse med indføringen af ny teknologi skal der være krav om mindst mulig
miljøbelastning og planer for bortskaffelse af materiel efter brugsperioden.
Standardisering
Indenfor de postale administrationer er der mange aktiviteter vedrørende
standarder. Der er ligeledes flere organisationer, som beskæftiger sig med
standardisering, det er de nationale standardiseringsorganisationer, CEN, UPU og
ISO. De spørgsmål, der blev rejst, var bl.a. hvorfor en standard, hvad vil den
betyde, hvem har benefit og hvordan styres overholdelsen. Inden arbejdet med en
standard går i gang bør disse spørgsmål nøje overvejes. Det væsentlige behov for
standarder er i forbindelse med udveksling af enhver form. Det kan være
forsendelser, identifikation af forsendelser m.v. samt udnyttelse af data
opsamlet i det afsendende land. I dag er det f. eks. ikke tilladt at sende
stregkodede breve over landegrænserne. Der er ligeledes mange nationale forhold,
der gør, at leverandører af udstyr skal modificere deres udstyr specielt til
enkelte landes forhold.
Retningslinier for udveksling af informationer
Der har i de senere år været en stor debat om omfanget af udveksling af
informationer mellem de posta-le administrationer. Dels har mange
administrationer deres egne projekterings og rådgivning s organisationer, som
tilbyder assistance til øvrige postale administrationer, og dels er der en
udvikling mod at de postale organisationer er konkurrenter såvel på det
internationale marked som på forbehandling til distribution på nationale
områder. Disse forhold skal holdes op mod fordelene ved samarbejde over
landegrænserne med et effektivt og koordineret produktionsapparat, som kan
konkurrere med de store internationale forsendelses- og
distributionsvirksomheder. De områder, hvor et samarbejde er meget påtrængende
blev gennemgået, og der er indgået en aftale om fortsat udveksling af
informationer og udviklingsaktiviteter.
Forhold til leverandører og indkøb
Under dette emne blev leverandørmarkedet for de forskellige udstyrstyper
gennemgået. De forskellige landes metoder for indkøb blev nævnt. Forskellen
mellem store og små landes indkøb blev fremhævet. Der blev opfordret til et
større samarbejde i forbindelse med indkøb og opfølgning. F.eks. blev
bruger-grupper fremhævet, hvor der i fællesskab kan sætte aktiviteter i gang hos
leverandørerne. Samarbejdet mellem de nordiske lande på dette område blev flere
gange fremhævet under konferencen. Vi udveksler løbende informationer om
udvikling og planlægning og har fælles udviklings aktiviteter og
standardiseringsarbejde. Vi udveksler kravspecifikationer og specialtilpasning
af udstyr, hvor vi i aftaler med leverandørerne prøver at betinge os, at de
øvrige nordiske lande kan udnytte disse, således der ikke skal betales for samme
udvikling flere gange.
Teknologiudviklingens indflydelse på den fremtidige postale forretning
Udfordringen fra den teknologiske udvikling i forbindelse med et fortsat postal
produktion blev gennemgået. Der har i mange år været talt om truslen fra den
elektroniske kommunikation og substituering af informationsudvekslingen. Der er
dog ikke endnu tegn på fald i de primære postale produkter. Dette hænger sammen
med stigningen i informationsudvekslingen og udviklingen af nye produkter. Der
blev i indlægget opfordret til at de postale administrationer tager udfordringen
op og udnytter den nye teknologi til udvikling af nye produkter samt anvende
den positivt til forbedring af de eksisterende produkter og
produktionsapparatet.
Evaluering og afslutning
Resultatet af den afsluttende evaluering af konferencen var stor tilfredshed
med de nye rammer for konferencens afvikling. Der var megen anerkendelse af
konferencen som helhed.
Der var stor interesse for at konferencen bliver holdt hvert andet år i stedet
for hvert tredje år. Næste konference planlægges derfor afholdt i USA i 1999.
Udover det grundlæggende produktionsudstyr var der stor interesse for at emnerne
vedrørende vedligeholdelse og forholdet til leverandører bliver mere detaljeret
behandlet på næste konference.
Hans Gärtner, Chairman of Conference